Material

Stål för kugghjul och kuggaxlar:

Ultrarent nersmält stål eller Vacuum Arc Remelted (VAR) stål används för kugghjul, kuggaxlar, och andra sätthärdade komponenter som utsätts för en mycket hög belastning.
För kugghjul, kuggaxlar, och andra sätthärdade komponenter som inte har riktigt samma höga belastning används 18CrNiMo 7-6 stål. Alla kugghjul är dubbelt kulpenade.

Stål för drivaxel och kopplingsaxel:

Material av flygplanskvalitet som BS S155 (300M) Vacum Arc Remelted (VAR) stål används till drivaxlar för högd vridmoment. Draghållsfasthet är 1900 - 2100 MPa. Normalt kulpenade.

Drivaxlar tillverkas också av Ovako Ovax 500 stål, producerat i en ultraren process. Styrka och utmattningskaraktäristik som för en 300M drivaxel, men till en lägre kostnad. Normalt kulpenade.

Aluminiumlegeringar:

Endast aluminium av högsta kvalitet (flygplanskvalitet tillverkad i Schweiz) används för växellådshus och lock. Specifikationen är högre än för 7075 aluminiumlegeringar. Inga gjutningar eller magnesiumlegeringar används.

Bronslegeringar:

Höghållfasta eller bronslegeringar med optimala egenskaper används när det krävs.